22/8/14

Kickstarter: Χρηματοδοτήστε το όνειρό σας

Από το 2009, περισσότεροι από 6,7 εκατ. άνθρωποι έχουν επενδύσει πάνω από 1,2 δισ. δολάρια στις καμπάνιες για νέα προϊόντα που παρουσιάζονται στο Kickstarter. Αν και 6 στα 10 project (89.000 από τα 156.000) δεν κατάφεραν να φτάσουν το στόχο τους και έμειναν χωρίς χρηματοδότηση, σχεδόν όλα τα υπόλοιπα ακολούθησαν εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία.

Ο δημιουργός του δεύτερου -μέχρι στιγμής- πιο επιτυχημένου project στην ιστορία του Kickstarter είναι ο Ryan Grepper, ο οποίος έφτιαξε ένα ψυγειάκι εκδρομής που θρυμματίζει πάγο, παίζει μουσική και φορτίζει συσκευές. Τα pledges έχουν φτάσει στα 9 εκατ. δολάρια.

«Φροντίστε η εικόνα του προϊόντος να είναι ελκυστική», δηλώνει στο CNN. «Η πρώτη μου καμπάνια απέτυχε και πιστεύω πως αυτό οφειλόταν στο ότι δεν είχα δώσει την πρέπουσα προσοχή στο design.

Προσέξτε την εποχή στην οποία θα παρουσιάσετε την πρότασή σας. «Η πρώτη που απόπειρα ήταν τον Νοέμβριο επειδή πίστευα πως ο κόσμος σκέφτεται τα ψώνια των γιορτών. Τα σκεφτόταν, αλλά όχι ψυγεία. Η δεύτερη απόπειρα έγινε τον Ιούλιο και η ανταπόκριση είναι άνευ προηγουμένου».

Μην εγκαταλείπετε τους αρχικούς σας υποστηρικτές. «Ακόμα και αν η πρώτη απόπειρα αποτύχει, χρησιμοποιείστε όσους σας πίστεψαν, ακούστε την άποψή τους για τις απαιτούμενες βελτιώσεις και φροντίστε να τους έχετε μαζί σας στο επόμενο στάδιο».

Η Julie Wood είναι η εκπρόσωπος Τύπου του Kickstarter και δίνει επίσης μερικές συμβουλές:

- Φτιάξτε ένα video. Οι άνθρωποι πρέπει να βλέπουν πώς λειτουργεί αυτό που θέλετε να τους προτείνετε και πώς θα ενταχθεί σε μια καθημερινή δραστηριότητα, ποια προβλήματα λύνει.

- Ανταμείψτε πλουσιοπάροχα. Όταν κάποιος σας δίνει τα χρήματά του για να πετύχετε, δεν μπορείτε να πείτε απλώς ευχαριστώ και ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη. Φροντίστε ώστε όλοι οι υποστηρικτές να πάρουν κάτι χειροπιαστό, κάτι που να δείχνει την ευγνωμοσύνη σας και να τους ξεχωρίζει από όσους απλώς θα αγοράσουν το προϊόν σας όταν βγει στην αγορά.

- Συνεχής ενημέρωση. Στη διάρκεια της καμπάνιας, αλλά και μετά το τέλος της να ενημερώνετε συνεχώς τους υποστηρικτές για την πορεία του project. Έτσι θα φτιάξετε μια κοινότητα που θα μεταδίδει το μήνυμά σας, άλλωστε έχει ποντάρει στην επιτυχία του.

O Piers Duruz είναι ιδρυτής του Crowdfunding Dojo και δίνει συμβουλές όσους ψάχνουν την επιτυχία μέσω του crowdfunding.

-Φτιάξτε το κοινό σας μέσω social media και email λίστας πολύ προτού ξεκινήσει η κυρίως καμπάνια. Έχοντας ήδη έναν πυρήνα υποστηρικτών δεν θα χρειαστεί να ξεκινήσετε από το μηδέν.
- Οι πρώτες 48 ώρες της καμπάνιας είναι οι κρισιμότερες. Συνήθως εκεί φαίνεται πόσες προοπτικές έχει η ιδέα.

Ο Salvador Briggman συμβουλεύει, μέσω του CrowdCrux, επίδοξους επενδυτές

- Δεν θα επανεφεύρετε τον τροχό. Μελετήστε τα επιτυχημένα project και δείτε πως εκμεταλλεύτηκαν την πλατφόρμα. Πώς έφτιαξαν τη σελίδα τους; Τι ανταμοιβή προσέφεραν; Πόσο συχνά έκαναν update με τα τελευταία νέα;

- Δίνοντας εσείς χρήματα σε δημοφιλείς καμπάνιες θα πάρετε μια πολύ καλή, άμεση και «εσωτερική» ιδέα του πώς λειτουργεί η σχέση μεταξύ επιχειρηματία και υποστηρικτή.

- Ο ασφαλέστερος τρόπος να διαδοθεί το μήνυμά σας είναι τα social media. Για αυτό και είναι σημαντικό να «μιλήσετε» στο συναίσθημα του άλλου (χωρίς, φυσικά, να παραμελείτε το τεχνικό κομμάτι) ώστε να νιώσει την ανάγκη να το μοιραστεί και με άλλους.

- Φτιάξτε ένα λειτουργικό πρωτότυπο, ή κάτι που να δείχνει πως έχετε προχωρήσει στην ανάπτυξη και δεν είναι απλώς μια ιδέα που ίσως κάπου κάποτε ξεκινήσετε να την πραγματοποιείτε.

- «Μπείτε» στο μυαλό των υποστηρικτών σας. Τι σκέφτονται; Με τι ανταμοιβές θα ήταν ενθουσιασμένοι; Τι θα τους «την έσπαγε»; Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να διαδώσουν το μήνυμά σας;

Πώς λειτουργεί
Ο δημιουργός του project φτιάχνει μια σελίδα στο Kickstarter, στην όποια περιγράφει το σχέδιό του, το ποσό που χρειάζεται και την ημερομηνία μέχρι την οποία πρέπει να το συγκεντρώσει. Μπορεί να είναι ένα βιβλίο, μια ταινία, ένας 3D εκτυπωτής, ένα ρολόι, οτιδήποτε. Χρήματα μπορεί να δώσει ο καθένας (ακόμα και 1 δολάριο). Αν το ποσό δεν συγκεντρωθεί μέχρι το deadline, όλοι παίρνουν τα χρήματά τους πίσω και το σχέδιο ακυρώνεται. Αν συγκεντρωθεί, το Kickstarter κρατά το 5% και αποδίδει τα υπόλοιπα στον δημιουργό για να ξεκινήσει το σχέδιό του.

Τι όφελος έχει ο χρηματοδότης;
Οικονομικά, κανένα. Η φιλοσοφία του crowdfunding είναι πως έχεις την ικανοποίηση πως συμμετέχεις σε κάτι δημιουργικό. Η ανταμοιβή σου μπορεί να είναι ένα αναμνηστικό, μια συνάντηση με τον δημιουργό, να παρακολουθήσεις δωρεάν την ταινία ή το θεατρικό (ακόμα και να «αγοράσεις» το ρόλο σου σε αυτό), η ευκαιρία να αποκτήσεις ένα από τα πρώτα προϊόντα, ή απλά ένα «ευχαριστώ».

Και μαζεύουν χρήματα από αυτό;
Πολλά. Από το 2009, 4,4 εκατ. άνθρωποι έχουν πληρώσει πάνω από 687 εκατ. δολάρια χρηματοδοτώντας 44.000 projects (και άλλα τόσα που δεν πέτυχαν τον οικονομικό τους στόχο).

Ποια είναι τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα;
Το smartwatch Pebble συγκέντρωσε 10,2 εκατ. δολάρια. Η κονσόλα Ouya 8,5 εκατομμύρια. Και η ταινία Veronica Mars -που κατέφυγε στο Kickstarter όταν οι παραγωγοί του Χόλιγουντ αρνήθηκαν να τη χρηματοδοτήσουν- 5,7 εκατ.

Πώς εξασφαλίζεται η τιμιότητα και η ειλικρίνεια αυτών που ζητούν χρήματα;
Δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως ο δημιουργός θα προχωρήσει πράγματι στην πραγματοποίηση του σχεδίου, αν και μπορεί απλώς να πει πως προσπάθησε και απέτυχε. Το Kickstarter, μάλιστα, προτρέπει το κοινό να «χρησιμοποιήσει την κρίση του» προτού αποφασίσει. Έχει συμβεί να αποσυρθούν projects επειδή οι δημιουργοί αντέγραψαν δουλειά άλλων, περιέγραψαν συσκευές με μη ρεαλιστικές προδιαγραφές ή, απλώς, είχαν «κακό» ιστορικό από προηγούμενα project.

Υπάρχουν Έλληνες που το έχουν χρησιμοποιήσει με επιτυχία;
Ο σκηνοθέτης Ορέστης Τσωνόπουλος μάζεψε 3.000 δολάρια για ένα ντοκιμαντέρ το 2011, η ζωγράφος Χαρίκλεια Κουλιοπούλου 7.700 δολάρια για ένα community project με κεντρικό θέμα τα τοπία της Λέσβου φέτος τον Απρίλιο, αλλά και άλλοι που βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της χρηματοδότησης, όπως το βιντεοπαιχνίδι Insection που έχει συγκεντρώσει 8.000 ευρώ.

Πώς μπορώ να το χρησιμοποιήσω;
Δημιουργείς στο www.kickstarter.com τη σελίδα του project σου. Είναι σημαντικό να έχεις θέσει έναν σαφή στόχο, να αναφέρεις λεπτομέρειες για το σχέδιό σου, να εξηγήσεις γιατί χρειάζεσαι το συγκεκριμένο ποσό και όχι άλλο, και να κάνεις ελκυστική την ιδέα σου στους υποψήφιους χρηματοδότες. Δείγματα ότι έχεις ήδη ξεκινήσει τη δουλειά σου (π.χ. τα πρώτα κεφάλαια του βιβλίου, ένα τρέιλερ της ταινίας, ένα demo του παιχνιδιού) βοηθούν αποφασιστικά. Στο www.kickstarter.com/help/school υπάρχει ο πλήρης οδηγός για το πώς να ξεχωρίσεις ανάμεσα στα χιλιάδες σχέδια.

(Πηγή: fortunegreece.com)